MUZIEK OP DE BERG – VOORJAAR 2019 – ‘MISSA SACRA’

 

ZONDAG 20 JANUARI 2019 – MIS(s) – Schumanns Dichterliebe

Joep van Geffen, bariton & Cees-Willem van Vliet, piano

Na de grote liedcycli van Schubert en Brahms brengen Joep van Geffen en Cees-Willem van Vliet de beroemde cyclus ‘Dichterliebe’, die Robert Schumann in 1840 schreef voor zijn vrouw Clara, met wie hij in dat jaar ook trouwde. Naast de onvervalste liefdeslyriek van Heinrich Heine staat ook in dit concert een bijzondere toonzetting van het ‘ordinarium missae’ op het programma: de Mis in C voor bariton, orgel en twee hoorns van Anton Bruckner.

 

ZONDAG 17 FEBRUARI 2019 – FINKERS & GREGORIAANS – Sint Jorismis

 Schola cantorum, vocaal en instrumentaal ensemble van de Bergkerkcantorij o.l.v. Cees-Willem van Vliet

De legendarische stadsheilige van Amersfoort, Sint Joris, komt door zijn vaak wat ongelukkig vallende gedenkdag (23 april) maar moeilijk aan de hem toekomende feestelijke eer. Daarom nu al 2 maanden op voorhand een voorbeeld van hoe zijn feestdag in liturgisch verband gevierd zou kunnen worden. Met gregoriaanse gezangen zoals die in de Middeleeuwen in de stad Amersfoort geklonken zouden kunnen hebben en de bijzondere ‘Sint Jorismis’ die cabaretier Herman Finkers ooit schreef voor zijn bruiloft. Voor de bijzondere bezetting van koor, strijkers, hobo, harp en klavecimbel.

 

ZONDAG 28 APRIL 2019 – BACH – Grote Orgelmis

Cees-Willem van Vliet, orgel

In een jaarprogramma rond de ‘Missa Sacra’ kan een uitvoering van de ‘Grote Orgelmis’ van Johann Sebastian bach natuurlijk niet ontbreken. Het is één van de weinige grootschalige orgelcycli die al tijdens Bachs leven werden uitgegeven en waar hij zelf de redactie van verzorgde. Het omvat, naast de monumentale Praeludium en Fuga in Es-dur, een tiental grote koraalbewerkingen over de Lutherse mis en de catechismus en is een onmiskenbaar hoogtepunt uit Bachs muzikale en theologische denken en schrijven. Een vocaal ensemble zal de bijbehorende koralen zingen.

  

ZONDAG 26 MEI 2019 – SCHÜTZ – Musikalische Exequien 

Voces Pauli o.l.v. Joep van Buchem

‘Ich bin die Auferstehung und das Leben’. In de Paastijd klinkt de Lutherse uitvaartliturgie extra verrassend in het licht van de Opstanding. Heinrich Schütz was één van de grootmeesters uit de vroege Duitse barok die als geen ander woord en toon tot een eenheid wist te smeden. Van het ontroerende ‘Nacket bin ich vom Mutterliebe kommen’ tot de wijd openbloeiende lofzang van Simeon waarin het licht over alle volken opgaat, de Musikalische Exequien zijn nog steeds een bijzonder getuigenis van een geloof in het leven dat het altijd wint. Gezongen door specialisten uit de wereld van de kerkmuziek uit de renaissance onder leiding van Joep van Buchem.