Een overzicht van de financieringsstromen in de Bergkerk vindt u hier.

Staat van Baten en Lasten

De rekening voor 2021 & 2022 en de begroting voor 2023 vindt u hier.

ANBI

PKN-kerken zijn aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van het Kerkelijk Bureau Amersfoort

Wijkkas

IBAN: NL22 INGB 0000 525946 t.n.v. Bergkerk Amersfoort

Diaconie Bergkerk

IBAN: NL25 TRIO 0320 8807 29

Stichting Amersfoortse Bergkapel

IBAN: NL40 INGB 0008 241972

Dit motto van Kerkbalans 2025 noopt tot reflectie. “Geschenk”? Wie schenkt wat aan wie? Voor een antwoord ben ik (Bas van ‘t Eind, coördinator Kerkbalans Bergkerk) met onze kerkenraad in gesprek gegaan. Een geschenk creëert een bijzonder moment in een relatie: je geeft iets van jezelf aan de ander, dat de ander verrast en verlegen maakt. Bij het geven én bij het ontvangen toon je jezelf kwetsbaar. Zeker in de kerk waar we elkaar niet ontmoeten als vrienden, maar als zoekers naar God. De liefde voor Christus is wat ons bindt, hoe we dat vormgeven verschilt.

Kunnen we dat van elkaar accepteren en die gemeenschap vormen waar wij ons allemaal gedragen voelen, waar we mogen zijn wie we zijn? Waar we in de verschillen juist de waarde van de ander ervaren? Het is spannend, uitdagend én heel mooi om elkaar oprecht en ontvankelijk te ontmoeten. Alleen dan vormen we samen een veilige gemeenschap waar verbinden, geven en delen centraal staan midden in een onrustige maatschappij waar polariseren, nemen en beheersen de toon zetten.

Het mag niet bij mooie woorden blijven, de schouders moeten eronder want er is werk aan de kerk! Kerkbalans financiert de kerk, maar het is onze verbondenheid met elkaar, met de kerk, met God die de kerk werkelijk doet functioneren.

Om onze Bergkerk de financiële ruimte te geven om te functioneren is in ieder geval een verhoging van alle opbrengsten van 10% tot 15% nodig: de salarissen stijgen, er zijn minder vrijwilligers beschikbaar en we moeten investeren in verduurzaming en vergroening. Bovendien willen we volgend jaar financieel zó gezond zijn dat we in de positie zijn om weer een fulltime predikant aan te trekken. Dat vraagt een extra inspanning van iedereen.

We staan in een lange lijn van gelovigen die ons het geschenk van geloof, hoop en liefde hebben doorgegeven. Samen vormen we het lichaam van Christus. De uitnodiging aan ons is om het koesteren, te doen bloeien en door te geven. Onze lofzang is als een geschenk aan elkaar en aan God.

 

De uitdaging

Laten we er geen doekjes omwinden: als gemeente staan we voor de bestuurlijke uitdaging om elkaar weer te vinden en in rust aan de gemeente van Jezus Christus te bouwen. In het eerste kwartaal van 2025 verwachten we belangrijke stappen te kunnen zetten in het terugbrengen van de rust. We willen een hechte gemeente zijn wanneer we beginnen met het proces rond het emeritaat van Jan van Baardwijk in mei 2026. Op dat moment is het van doorslaggevend belang dat we er financieel goed voor staan.

Financieel moeten we te zorgen voor:

  1. Een groot aantal betalende leden

  2. Een sterke balans, ofwel er zijn voldoende financiële buffers

  3. Een bestendig positief resultaat:

    1. Uitgaven zijn onder controle, grootste posten zijn salarissen en energie

    2. Opbrengsten zijn voldoende: kerkbalans en huurinkomsten

 

 

De uitdaging toegelicht

De financiële buffer is het resultaat van jaren financieel beleid. Inkomsten minus de uitgaven bepalen wat er overblijft en wat er kan worden besteed aan investeringen of verhogingen van de verschillende reserves. Gelukkig zijn de reserves van 2021 tot en met 2023 toegenomen. Dus we zijn goed op weg, maar we zijn er nog niet.

Voor de uitgavenpost Salarissen wacht de Bergkerk een nieuwe uitdaging naast de inflatiecorrecties: we zien dat er langzamerhand steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn voor alle taken, zoals we die nu hebben georganiseerd. Dat betekent enerzijds dat de organisatie gestroomlijnd moeten worden en anderzijds dat voor sommige taken een professionele, betaalde kracht aangetrokken zal moeten worden. Per taak wordt nu bekeken hoe dat betaalbaar gehouden kan worden.

De uitgaven voor energie kunnen worden verlaagd door verdere investeringen. Betere aansturing van de verwarming en vervanging van ramen en kozijnen zullen zich in de komende jaren terugbetalen. Het verhoogt het comfort en verbetert daarmee de verhuurbaarheid en het verlaagt de energierekening. Hoe snel deze investeringen zich terugbetalen is altijd moeilijk te zeggen omdat het van veel factoren afhangt.

In 2024 is het gelukt om inkomsten te verhogen door het succesvol verhuren van de ruimten in de kerk aan derden door een professionele aanpak en werk van vele vrijwilligers. Ook de leden van de Bergkerk hebben fantastisch gereageerd op onze oproepen vorig jaar: de kerkbalans is van €180.000 (2023) naar bijna €200.000 (2024) gestegen.

 

Verhogen opbrengsten is ook in 2025 broodnodig

Om de begroting ook voor dit jaar dekkend te krijgen we u vragen10% tot 15% meer te geven, omdat de kosten ook met 10% zullen stijgen. Daarnaast is er noodzakelijk onderhoud uit te voeren en daarmee investeren in de toekomst. Daarnaast is het zo dat ook het aantal betalende leden van groot belang is voor de voorspelling van het eigen vermogen, die gemaakt wordt bij het zoeken naar een nieuwe predikant, om zeker te stellen dat we het salaris ook in de toekomst kunnen opbrengen. Dus ook leden die nog niet meebetalen worden vriendelijk verzocht om een (kleine) bijdrage per jaar te doen.

Ook de verhuur heeft een doelstelling meegekregen van een verhoging van 20%. Dat vraagt om een verdere professionalisering van de organisatie en vandaar dat u op de begroting ook een hoger bedrag bij salarissen zult vinden. Die koster/beheerder/coördinator zal zich dus moeten bewijzen door meer verhuur te realiseren. De kerkrentmeesters zullen hier actief op sturen!

 

De cijfers

In onderstaande tabel staan de afrekeningen van de jaren ’21 tot en met ’23. Van 2024 is het nog een voorlopige schatting op basis van de kwartaal rekeningen en de toezeggingen voor Kerkbalans tot nu toe. Voor 2025 is een taakstellende begroting opgenomen: met andere woorden welke inkomsten hebben we nodig om met de verwachte uitgaven financieel gezond te zijn. Deze taakstelling geeft de kerkenraad mee aan de coördinatoren van de verhuur en de kerkbalans. De taakstellingen zijn rood gekleurd in de tabel. Het blauw gekleurde bedrag is een schatting op basis van de Kerkbalans toezeggingen en de werkelijke opbrengsten van de collecten tot en met het derde kwartaal.

 

Vraag en antwoord

1. Wat zijn de wijkreserves van de Bergkerk?
Antwoord: De wijkreserves van de Bergkerk zijn vanaf 2019 gestegen van 18,324 naar 99,618 in 2023.

2. Kan de Bergkerk een voltijds predikant plaats beroepen?
Antwoord: Ja momenteel kan de Bergkerk een voltijds predikant beroepen. Achtergrond: jaarlijks wordt door het college van kerkrentmeesters PGA voor iedere wijk een schatting gemaakt of er een voltijdspredikantsplaats op termijn mogelijk is. De berekening is gebaseerd op de inkomsten van de wijk uit 'levend geld' ofwel de kerkbalans, het eigen vermogen, leden aantal ontwikkeling en de inflatie. Op basis hiervan wordt een schatting gemaakt voor de komende 8 jaar. Dit resulteert in een geprognotiseerde % FTE plaats. Voor de Bergkerk is dat momenteel 100% predikantsplaats. Deze schatting is belangrijk omdat bij een beroep van een nieuwe predikant een solvabiliteitsverklaring moet worden opgesteld om zeker te stellen dat de predikant nu en in de toekomst betaald kan worden. 

3. Waarom zijn er twee verschillende begrotingen op de website geplaatst?
Antwoord: de afgelopen jaren zijn er begrotingen gepubliceerd waarbij een tekort op de begroting duidelijk werd. De bedoeling was dat lezers beseffen dat er meer gedoneerd moet worden aan de kerkbalans om de begroting neutraal te maken. Echter om duidelijk te maken welke uitkomsten de kerkbalans moet hebben om positief te eindigen zodat de predikantsplaats en alle investeringen veilig te stellen die ons te wachten staan in de kerk, is er een ‘taakstellende' begroting geplaatst op de website. Op basis van inmiddels bekende uitkomsten van kerkbalans van vorig jaar en de financiële doelstelling is er vervolgens een voorstel voor verhoging gemaakt. 

4. De post cantor/organist is hoger geworden, hoe komt dat?
Antwoord: De cantor organist had een aanstelling voor 9 uren/week sinds begin van zijn aanstelling. In de loop van de jaren zijn hier meer eredienst taken aan toegevoegd, zonder dat daarvoor betaald is. Er is een herberekening gedaan en het is gebleken dat de taken nu 15 uur per week zijn. Het is belangrijk dat de kerk betaalt voor de gewerkte uren. Uren voor "Muziek op de Berg" zijn niet hierin opgenomen. 

5. Waarom is het salaris van de predikant in de begroting verhoogd?
Antwoord: in de begroting wordt door het kerkelijk bureau de salarissen en verhogingen van de predikanten en medewerkers direct ingevuld in de begroting. De salarissen worden ieder jaar aangepast. Deze staan gepubliceerd op de PKN-website. 

6. Waarom ‘breek je in’ op de liturgie bij de afkondigingen over de Kerkbalans? Hoort het daar wel?
Antwoord: dit is een interessante theologische vraag. De coördinator kerkbalans heeft in samenspraak met de predikant ervoor gekozen om rond de tafel van het delen aan te moedigen om bij te dragen aan de kerkbalans omdat de kerk ook een geschenk is van ons aan God. Dat is waar wij zijn lofzang gaande houden. De tafel van de Heer is de tafel van het delen – in brood en wijn, in gebeden, in gedenken verdrietig of vrolijk, in gaven. Rond de tafel van de Heer komt de gemeenschap in beeld, verzameld rond de tafel waar Christus de ‘gastheer’ is. Zo voel ik me dus geenszins een geldwisselaar in de tempel, maar vergelijk ik uw bijdragen met de offeranden die in de tempel beschikbaar gesteld werden voor de priesters. Zo deden we dat ook met de collecten die op de avondmaalstafel gelegd werden, in datzelfde onderdeel van de liturgie. Ik stel me, onder andere door deze vraag, ten doel om na afloop van de actie kerkbalans een evaluatiegesprek te plannen met wie daar behoefte aan heeft. 

7. Waar kan ik de formulieren vinden voor langdurige toezegging (“de Periodieke SchenkingsOvereenkomst”)?
Antwoord: U kunt één en ander vinden op deze pagina op de website. Toelichting: de periodieke schenkingsovereenkomst geeft u de mogelijkheid om de drempel bij het aftrekken van uw schenking toch af te trekken. Dat betekent overigens wel dat u voor alle grote schenkingen een vergelijkbare overeenkomst zult moeten afsluiten. 

8. Hoe kan ik bijdragen als ik ook lid ben van een andere kerk?
Antwoord: stuur de coördinator kerkbalans svp een mailtje op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Dan regelen de ledenadministratie, het kerkelijk bureau en coördinator kerkbalans dat u die uitnodiging ontvangt en dat wij u als zodanig administreren en verder zo uw uitnodiging en toezegging verwerken. 

9. Ik kan mijn uitnodiging voor de Kerkbalans niet vinden, wat moet ik doen?
Antwoord: de eerste stap is kijken in de spam- of reclame-map van uw email systeem. Daar kunt u zoeken naar “Kerkelijke bijdrage”. Komt de email dan niet tevoorschijn, stuurt u me dan svp een mail op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Dan zorgen het kerkelijk bureau en coördinator kerkbalans ervoor dat u de brief en de link alsnog ontvangt.

 

Vragen?

Als u vragen heeft kunt u contact met:

Beleid: Cees Zomer, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Begroting en jaarrekeningen: kerkrentmeesters Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kerkbalans: Bas van ’t Eind: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 53 19 46 86

 

download pdf

U wilt de Bergkerk financieel steunen én dit aftrekken van uw inkomsten bij uw belastingaangifte? Dat kan als u niet over de minimale (minder dan 1%) of maximale drempel (meer dan 10%) van uw belastbare inkomen gaat.

Doet u dat wel? Dan is een periodieke gift, met een periodieke schenkingsovereenkomst (PSO) de uitkomst om toch te profiteren van belastingvoordeel. Uw voordeel kan oplopen tot wel 52%!

Het is een overeenkomst die u aangaat voor minstens 5 jaar. Dan kunt u het hele bedrag dat u schenkt aftrekken van uw inkomsten bij de belastingaangifte. Voor meer details zie deze pagina van de belastingdienst.

Wat zijn de voor- en nadelen voor uw bijdrage aan de Bergkerk?

Voordeel: U kunt bijna altijd een hoger bedrag aftrekken van uw inkomsten, doordat de drempels wegvallen. Het voordeel is duidelijk: zo komt meer van uw geld aan bij de Bergkerk. Het extra geld kunt naar uw wens verdelen: u houdt het zelf of u geeft het geheel of gedeeltelijk aan de kerk door. Dat laatste zouden we als Bergkerk natuurlijk op prijs stellen: het verhoogt uw bijdrage en wij kunnen er 5 jaar op rekenen.

Nadeel: De PSO heeft een belangrijk nadeel: u zit er 5 jaar aan vast. Als u een vast inkomen heeft en u bent vastbesloten om de Bergkerk lang te blijven ondersteunen, dan is dat een overkomelijk bezwaar. Als u van een van deze twee zaken niet zeker bent dan is het verstandig om geen PSO aan te gaan.

Wat betekent dat financieel voor mij?

Hoe het uitwerkt is voor iedereen verschillend. Daarom Is het goed om bij de online rekenhulp van de PKN te kijken wat voor uw situatie werkt. Op de website van de PKN vindt u ook een folder met een heldere uitleg.

Hoe doen we dat praktisch?

Hier vindt u het formulier, gebruik dit om een overeenkomst aan te gaan met de Bergkerk. Deze vult u in en stuurt u naar het kerkelijk bureau van de PGA, per email of per post. Zij zorgen voor de ondertekening van onze kant en sturen het getekende exemplaar aan u terug voor uw administratie en belastingaangiften. Waar nodig nemen zij het op in de machtigingen voor betaling.

Benodigde gegevens:

· RSIN/fiscaalnummer van de Bergkerk: reeds ingevuld op het formulier (002584670)
· Email adres kerkelijk bureau PGA: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
· Post adres kerkelijk bureau PGA: Groenmarkt 19, 3811 CP Amersfoort

 

Diaconie en kerkenwerk houden in deze dagen niet op. Daarom brengen we toch graag de geplande collectedoelen voor deze zondag onder uw aandacht en zouden u willen vragen om een gift te overwegen op het hieronder vermelde rekeningnummer. U kunt ook een bedrag overmaken voor een aantal zondagen tegelijk, gelieve daarbij te vermelden welke dagen dit betreft.

Collectes in de internetdiensten zijn mogelijk door geld over te maken, bijvoorbeeld ééns per maand. Vriendelijk verzoek het rekeningnummer van de centrale diaconie te gebruiken.
U kunt u uw bijdrage ook overmaken op rekeningnummer NL72 SNSB 0937 0141 09 t.n.v. Diaconie protestantse gemeente Amersfoort, onder vermelding van de collectedatum en de wijkgemeente (Bergkerk). De collectes worden 50/50 verdeeld over diaconie en kerkrentmeesters, tenzij u anders vermeldt.

U kunt ook gebruik maken van bijgaande QR-code, dan zijn collectedatum en wijkgemeente automatisch gevuld. Hierbij is de verdeling altijd 50/50. De QR-code staat ook op de orde van dienst.

Collectebonnen

Voor het verkrijgen van collectebonnen, zie de website van het Kerkelijk Bureau Amersfoort.